شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

//بخش پایانی//

مهمترین رویدادهای مخابراتی دهه 80 از زبان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران

فيضي

سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۶:۰۰


در قسمت دوم و پایانی گفت و گوی "مهمترین رویدادهای مخابراتی دهه 80 از زبان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران" به بررسی موضوع آزادسازی فعالیت های مخابراتی پرداختیم که هرچند این رویدادها به نیمه اول دهه 80 و پیش از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 بازمی گردد، اما به اعتقاد صابر فیضی آزاد سازی در ایران دیرهنگام آغاز شد. در ادامه این گفت و گو همچنین ارایه سرویس های به روز و خصوصی سازی مخابرات به عنوان پر اهمیت ترین رویدادهای نیمه دوم دهه 80 بررسی شده اند.

آزادسازی فعالیت های مخابراتی پیش از ابلاغ اصل 44 هم دیر بود
مدیرعامل مخابرات ایران درباره آزادسازی در بخش مخابراتی کشور می گوید: آزادسازی بخشی از فعالیت های مخابراتی با توجه به پیش بینی هایی که در برنامه سوم صورت گرفته بود در نیمه اول دهه 80 اتفاق افتاد.
وی می افزاید: مطابق با برنامه سوم باید بخش هایی از فعالیت هایی را که تا آن زمان توسط بخش دولتی و در فضای انحصاری انجام می داد با صدور مجوز هایی به بخش خصوصی سپرده می شد.
فیضی در مورد مزایای انتقال این فعالیت ها از بخش دولتی به خصوصی می گوید: شاید امروز دولت، بخش خصوصی و مردم به عنوان سه راس درگیر با این موضوع که آیا دولتی بودن خدمات بهتر است یا خصوصی شدن آنها اتفاق نظر داشته باشند و همگی به مزایای استفاده از خدمات در فضای رقابتی واقف باشند.
وی در ادامه می گوید: اما در اوایل دهه 80 و پیش از آنکه چنین فعالیت هایی در فضای خصوصی صورت گیرد بسیاری با اجرایی شدن این ایده مخالف بودند هم دولت و هم مردم.
به گفته وی برای اجرا شدن این طرح بخش دولتی دغدغه آن را داشت که روند انجام کارها مانند سابق پیش نرود، مردم هم عادت کرده بودند که از بخش دولتی خدمات بگیرند، بنابراین اعتماد به انجام خوب و مناسب این فعالیت ها در آن زمان چندان ساده نبود.
مدیرعامل مخابرات ایران می گوید: با وجود اینکه ارزیابی ها در آن زمان مخالف تحقق این موضوع بود، اما من همچنان معتقدم این کار می توانست خیلی زودتر از اینها آغاز شود، در نتیجه به نتایج سودمندتری برسیم.
وی در مورد مجوزهایی که در آن زمان به بخش خصوصی واگذار شد، می گوید: در نیمه اول دهه 80 ، PAPها، ISPها، ICPها، SAPها، اپراتورهای منطقه ای تلفن ثابت و نهایتا اپراتور دوم تلفن همراه مجوز گرفتند و فعالیت کردند.
به اعتقاد فیضی آزادسازی فعالیت های مخابراتی در نیمه اول دهه 80 کمک زیادی به تسهیل روند خصوصی سازی مخابرات کرده است.

 

سرویس ها به روز شدند
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به روزرسانی ارایه سرویس های تلفن ثابت و سیار را یکی از مهمترین رویدادهای دهه 80 معرفی می کند و می گوید: طبق برنامه ای که در آن ارایه سرویس های تلفنی بر اساس ضریب نفوذ یا به روز رسانی در نظر گرفته شده بود، توانستیم تلفن ثابت را به روز کنیم و در حوزه تلفن سیار هم به ضریب نفوذ 35 درصد برسیم.
وی در مورد دلایل موفقیت در حوزه تلفن می گوید: از آنجا که در برنامه به کیفیت و کمیت خدمات تکیه شده بود و از طرفی زیرساخت های لازم هم فراهم بود، مدیریت خوبی بر کارها صورت گرفت و به طریقه موثری عمل شد.
فیضی با بیان اینکه نبود زیرساخت های فرهنگی مهمترین عامل کندی رشد کشورمان در حوزه دیتا بوده است، می گوید: اینکه در برنامه ها به موضوع دیتا تاکید چندانی نشده بود یکی از دلایل عقب ماندگی کشورمان در زمینه دیتاست، اما دلیل مهمتر را باید در زیرساخت های فرهنگی کشور که قادر به تولید محتواهای مناسب نیست جست و جو کرد.
وی می افزاید: البته باید گفت که در این زمینه نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته ایم، اما اگر شرایطمان را با کشورهای منطقه و جهان مقایسه کنیم می بینیم که بسیار عقب هستیم.
فیضی ارایه سرویس های ارزش افزوده را وابسته به محتوا معرفی می کند و می گوید: تا محتوا موجود نباشد هیچ سرمایه گذاری ریسک حضور در بازارهای ارایه سرویس های ارزش افزوده را نخواهد پذیرفت.
 

آیا کسی می داند، "مردم باید با GPRS به کجا وصل شوند؟"

وی می افزاید: از طرفی هم باید فرهنگ مردم را برای حرکت به سوی استفاده از سرویس ها به جای مراجعات حضوری افزایش داد.
مدیرعامل مخابرات ایران در مورد دلیل ناکامی سرویس هایی چون GPRS و MMS می گوید: وقتی امکان ارسال MMS انبوه وجود ندارد و نمی توان با استفاده از MMS کار اقتصادی کرد مسلما MMS رونق چندانی نمی یابد.
وی می افزاید: همچنین در مورد MMS این سرویس با فرهنگ بومی کشور سازگار نشده است.
وی در ادامه در مورد GPRS نیز می گوید: اگر کسی پاسخ این سوال را که "مردم باید با GPRS به کجا وصل شوند؟" را بداند می تواند بفهمد که چرا GPRS در کشورمان رونقی نداشته است.
 

پدیده خصوصی‌سازی بزرگ‌ترین دگرگونی تاریخ مخابرات کشور بود
مدیرعامل مخابرات ایران می گوید: داستان خصوصی سازی مخابرات ایران چندان کهنه نیست و مسلما تمامی کسانی که به نحوی با حوزه مخابرات در ارتباطند ماجرا را به خوبی می دانند.
فیضی می افزاید: پدیده خصوصی‌سازی به عنوان بزرگترین دگرگونی‌های تاریخ مخابرات میهن‌مان که از ابتدا با چالش‌های جدی ارتباطی - سیاسی رو به رو شد و با پشت سرگذاشتن هرچند دشوار تمامی آنها، هم اینک نهایی‌ترین مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند.
وی می گوید: از جمله دستاوردهای قابل ملاحظه تحول اخیر در سال گذشته،‌ تصویب آیین‌نامه حقوق و دستمزد کارکنان، پرداخت 300 ریال سود به ازای هر سهم به سهامداران، تغییر نگرش مدیران و کارکنان نسبت به توسعه مخابرات و نقش‌آفرینی خود در جامعه در عرضه 5 درصد از سهام همراه اول در فرابورس و فروش آن در طرفه العینی و با درآمدی معادل 400 میلیارد تومان؛‌ مقارن با شروع مرحله‌ اجرایی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها که نمایانگر اعتماد جامعه ایران به سرمایه‌گذاری در بخش مخابرات است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو